موضوعات داغ

یاقوت سرخ ؛ پادشاه سنگ های قیمتی

روش تشخیص یاقوت سرخ

خلاصه نوشته
  • یکی از خواص استفاده از یاقوت سرخ اصل این است که شخص دارنده به خواسته دل خود رسیده و حاجتش برآورده می شود و باعث عزت و وقار آدمی می شود
  • از جالب ترین خواص یاقوت سرخ و به طور کلی انواع دیگر آن این است که استفاده به طور دائم موجب بیشتر شدن هیبت، شکوه و همینطور کسب درآمد و رزق و روزی در کسب و کار می‌ شود

خواص یاقوت قرمز

یاقوت سرخ ؛ پادشاه سنگ های قیمتی

روش تشخیص یاقوت سرخ

تاریخچه یاقوت سرخ

ریشه اصلی این واژه از یونان ρουμπίνι است و از عربی به صورت «یاقوت» و از فارسی میانه به صورت «یاکند» به زبان فارسی راه یافته است. سنگ یاقوت قرمز یکی از سنگ‌های قیمتی است که در صنعت و زیورآلات بکار برده می شود. یونانیان‌ بر این عقیده بودند که‌ این نگین به‌ صاحبش‌ نیروهای‌ خاصی‌ از جمله‌ سلامتی، علم، ثروت‌ و پیروزی در عشق‌ به ارمغان می‌ آورد. همچنین‌ آن ها بر این باور بوده اند، اگر روی لباس‌ با سنجاق‌ این نگین را بگذارند، زندگی‌ شان با صلح‌ و صمیمیت‌  همراه می شود و اگر سربازی‌ این سنگ را با خود همراه داشته باشد شکست‌ناپذیر می‌ گردد.

شماری از تاریخ‌دانان ایرانی و عرب همچون الطالبی، ابن حوقل متوفی، اصطخری در قرن دهم، ابن بطوطه و ابوریحان بیرونی در کتاب های خود از یاقوت بدخشان نام برده‌اند. نمونه‌ای از سنگ یاقوت قرمز با منشا افغانستانی، زیبنده تاج ملکه انگلیس است. همچنین دربار تیمورلنگ با این گوهر مزین بوده است. همچنین در قاره اروپا در قرون‌ وسطی، سنگ‌ مورد علاقه‌ کشیشان‌ بوده است. آنان آن را روی‌ انگشتر قرار می دادند و می‌ گفتند از بهشت‌ برایشان آمده‌ است.

یاقوت

ویژگی های مهم سنگ نجیب زادگان

در تجارت بین المللی یاقوت قرمز را Ruby و رنگ های دیگر آن را Sapphire  می نامند و همیشه این نام با رنگ آن همراه است، سختی سنگ یاقوت قرمز حدودا ۹ است. به همین دلیل سنگی مناسب برای استفاده در صنعت جواهرسازی است و در زمینه جواهرات کاربرد زیادی دارد.
از مهم ترین خواص یاقوت سرخ اصل این است که قلب را از عشق لبریز می کند و پرورش نیروهای معنوی را باعث می شود. رشد شخصیت، امید به زندگی، شهامت و شجاعت را بیشتر می کند. به دل آدمی استقلال داده و خوف و ترس را می زداید.
سنگ یاقوت قرمز در درجه بندی سخت ترین کانی ها بعد از الماس جزو سخت‌ترین کانی‌ها بشمار می آید. کوراندوم  ممکن است دارای مقدار کمی ناخالصی از عناصری مانند تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد. وجود ناخالصی‌هایی درون سنگ رنگ های متفاوتی را مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی و سرخ به وجود می آورد.
از خواص یاقوت سرخ اصل این است که در برابر پرتو ایکس موج های کوتاه و بلند مقاومت از خود نشان می‌دهد.
یاقوت قرمز نماد شانس، وفاداری، ثروت، برکت و همچنین نماد عشق است.
بین‌ سنگ‌های‌ قرمز معروف به علت خواص یاقوت سرخ اصل این گوهر بیشترین‌ طرفدار را دارد و با ارزش‌ ترین‌ است و از گرانبهاترین سنگ‌های‌ جواهر محسوب‌ می‌شود.
این گوهر قرمز رنگ در سایزهای‌ بیشتر از پنج‌ قیراط، از الماس‌ با ارزش‌ تر می شود و در میان‌ جواهرات‌ به‌ سلطان‌ سنگ‌ها می شناسند.

یاقوت سرخ

انواع دیگر یاقوت

این گوهر از نظر رنگ بندی دارای رنگ های مختلفی است که در این میان رنگ سرخ آن از محبوبیت و جذابیت بیشتری نزد مردم برخوردار است. رنگ قرمز موجود در این سنگ به دلیل وجود کرومیوم در ساختارش است.

یاقوت کبود نوع دیگری از این گوهر است که دارای رنگی تیره تر نسبت به نوع سرخ است و به رنگ آبی دیده  می شود. یاقوت زرد، سفید و ستاره ای یا استار انواع دیگر از این گوهر هستند که همه افراد می توانند نسبت به علاقه ای که به رنگ ها دارند یکی از انواع این گوهر را انتخاب کنند و از خواص آن بهره ببرند.

مشخصات سنگ یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ اصل پس از الماس و زمرد سومین سنگ قیمتی در جهان است. معدن این سنگ قیمتی در ناحیه جگدلک واقع در سرک (سرک واژه‌ای پشتو به معنی جاده) میان کابل و جلال‌آباد قرار دارد. این نگین معمولا درمیان سنگ مرمر سفید (چقماق) به شکل قرمز کم رنگ، قرمز، کبود و رنگ‌های دیگر پیدا می‌شود. ترکیبات شیمیایی آن از آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر از قبیل کروک و آهن آغشته شود. در لایه‌های آتشفشانی قدیمی هند و تبت یافت می‌شود و دارای اقسام مختلف است که مرغوب ترین و قیمتی تر از همه نوع آتشی است. لازم به ذکر است بدانید که رنگ قرمز این نگین به علت وجود عنصر کروم است و در واقع فلز رنگساز آن از کروم است.

یاقوت

خواص یاقوت سرخ و دیگر انواع آن

  • این سنگ صد ها سال است که بالاترین جایگاه را در افسانه ها و فرهنگ عامیانه کشورها دارد و پادشاهان از خواص سنگ یاقوت سرخ به عنوان طلسم و جادو استفاده می کردند.
  • حسی از قدرت را در شخص ایجاد می کند و اگر این قدرت به درستی استفاده نشود، ممکن است به خشم یا افکار خودخواهانه منجر گردد.
  • از خواص سنگ یاقوت سرخ این است که سنگی عالی برای وارد کردن شور و هیجان به زندگی است.
  • به تمرکز افکار کمک می کند و شفافیت و خرد را به زندگی شما وارد می کند.
  • به شما یاری می رساند تا به جای از این شاخه به آن شاخه پریدن در زندگی، سودمندترین راه ها را برگزینید و چنانچه در مسئله ای حقوقی یا شخصی گرفتاری شدیدی دارید کمک می کند تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
  • دیدن آن در خواب به معنی وارد شدن شانس یا ثروت به زندگی شما است.
  • حکمای عرب و پارس گفته اند شخصی که این نگین را همراه خود داشته باشد ناراحتی های معده از او دور و به مغز استقامت و قدرت می بخشد، همچنین گردش خون را در بدن تنظیم می نماید و سموم را از بدن دفع می کند .
  • از جمله خواص یاقوت سرخ تاثیر آن روی اعصاب و روان است و برای بیماری های قلبی مفید است زیرا استفاده از آن مانع لخته شدن خون می شود و از بروز سکته جلوگیری می کند. (استفاده به صورت گردنبند) تنظیم جریان خون و بهبود ساختار غدد فوق کلیوی را می توان بر شمرد. برای اشخاصی که فشار خون پایینی دارند مفید است.
  • یکی دیگر از خواص سنگ یاقوت سرخ این است که شدت جریان خون‌ را افزایش‌ داده و حالت‌ ناتوانی و ضعف را از بدن خارج می کند. این‌ سنگ توانایی، نیرو، زندگی، شهامت، شجاعت‌ و افکار مثبت‌ را تقویت‌ می کند.
  • از جالب ترین خواص یاقوت سرخ و به طور کلی انواع دیگر آن این است که استفاده به طور دائم موجب بیشتر شدن هیبت، شکوه و همینطور کسب درآمد و رزق و روزی در کسب و کار می‌ شود.
  • باعث جلوگیری از استرس، بی خوابی می شود و محبت بین زوجین  را افزایش می دهد.
  • درمان ناباروری، بیماری‌های قلبی و سرطان خون از دیگر خواص سنگ یاقوت سرخ است .
  • از خواص یاقوت این است که سنگی با ارزش درمانی برای زنان به شمار می‌آید که این خواص برای زنان شامل درمان ناباروری، کاهش دردهای قاعدگی و آسان شدن زایمان است.
  • جالب است بدانید این گوهر برای درمان تب نیز توصیه شده است. کافیست یک قطعه پاکسازی شده از این نگین را در چاکرای ششم (چشم سوم) و یا در کف دستان خود قرار دهید.

خواص یاقوت بر روح و روان

  • دور کردن اضطرابی که شیاطین در دل آدمی قرار می دهد از خواص یاقوت سرخ و انواع دیگر است. اساسا این سنگ به روح استقامت می دهد.
  •  یکی دیگر از خواص استفاده از یاقوت سرخ اصل این است که شخص دارنده به خواسته دل خود رسیده و حاجتش برآورده می شود و باعث عزت و وقار آدمی می شود.
  •  غم و غصه های گذشته را از افکار آدمی دور می کند.
  • آخرین خاصیت از خواص یاقوت سرخ و دیگر رنگ هایش این است که به اراده و شجاعت شخص می افزاید و زود هنگام حالات بد را از شخص دور می سازد و نتیجه نیکی را برای شخص دارنده به اهدا می کند.

تلویزیون الماس اولین استارت آپ رسانه ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

گرد آورنده
محمد علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا