موضوعات داغ

یاقوت ستاره فورا گنج استثنایی

یاقوت 55.22 قیراطی با قیمت 34.8 میلیون دلار رکوردار گرانترین یاقوت سرخ جهان شد

خلاصه نوشته
  • گران‌ترین سنگ قیمتی که تا کنون به فروش رفته متعلق به الماس «ستاره صورتی» است که در سال ۲۰۱۷ میلادی و حراجی در هنگ کنگ ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد
  • موزامبیک تاریخ غنی ای در استخراج یاقوت سرخ دارد و اولین اکتشافات قابل توجه ذخایر در این کشور به دهه 1960 باز می گردد. در سال 2009، استخراج معادن با کشف ذخایر روبی شهر مونتپوئز در بخش شمالی کشور، جایی که بلور Estrela de Fura در آن یافت شد، شتاب بیشتری گرفت

فروش تاریخی دو مورد از نفیس ترین الماس ها و سنگ های قیمتی

یاقوت ستاره فورا گنج استثنایی

یاقوت 55.22 قیراطی با قیمت 34.8 میلیون دلار رکوردار گرانترین یاقوت سرخ جهان شد

«ستاره فورا» یا The Estrela de FURA نام بزرگترین یاقوت سرخ باکیفیت گوهری با وزن 55.22 قیراط که تا کنون در یک حراجی قرار داده شده است با ثبت قیمت فروش 34.8 میلیون دلار ، رکورد گرانترین یاقوت سرخ جهان را شکست.

این رکورد پیش از این مربوط به یاقوت طلوع خورشید (Sunrise Ruby) بود، یک یاقوت سرخ 25.59 قیراطی با منشاء برمه که در سال 2015 در ساتبیز ژنو به قیمت 30.3 میلیون دلار (هر قیراط 1185451 دلار) فروخته شد . بنابراین این رکورد توسط روبی Estrela de FURA شکسته شد.

این سنگ در جولای سال گذشته (2022) در معدن یاقوت فورا در موزامبیک توسط معدنچیان کشف شد ، یک قطعه راف 101 قیراطی خیره کننده که از آن یاقوت سرخ 55.22 قیراطی Estrela de FURA با شکل کوسنی تراشیده شد. استرلا د فورا قبل از اینکه در حراج «جواهرات باشکوه» ساتبی در نیویورک در 8 ژوئن برای فروش قرار گیرد، یک تور جهانی با نمایشگاه هایی در تایپه، چین، سنگاپور، ژنو و دبی را آغاز کرده بود. این روبی یک شگفتی واقعی از طبیعت است. نه تنها به دلیل اندازه درشت، بلکه به دلیل رنگ قرمز اشباع و همگن ، همراه با درجه ای بالا از پاکی، منحصر به فرد است.

برای قرن ها، بهترین یاقوت ها مترادف با موگوک در برمه بوده اند و به طور سنتی در زمره مطلوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین منبع برای آنها قرار گرفته اند. کشف این یاقوت 55 قیراطی بدون شک می‌تواند پرچمدار روبی های آفریقایی و به طور کلی سنگ‌های قیمتی باشد و آگاهی جهانی را به توانایی آن‌ها برای همتراز بودن و حتی فراتر از آن‌هایی که از برمه یافت می شوند، برساند. بر اساس اکتشافات علمی اخیر که سن واقعی ذخایر گوهرها را نشان می دهد، یاقوت های موزامبیک بیش از 475 میلیون سال قدیمی تر از یاقوت های برمه هستند.

حتی در حالت راف و دست نخورده اش با وزن ، Estrela de FURA  به دلیل فلورسانس، پاکی فوق العاده و قرمز خوش‌رنگ  Vividکه به خون کبوتر معروف است، توسط کارشناسان به عنوان یک گنج استثنایی از طبیعت در نظر گرفته می شود، رنگی که به طور سنتی در یاقوت های برمه می دیدیم.

Estrela de FURA ، یا ستاره فورا (Star of Fura) در پرتغالی، دارای ترکیبی باورنکردنی است: اشباع رنگ غنی، دست نخورده بدون فرآیند بهسازی حرارت دهی، ظاهر بسیار کریستالی و اندازه غیرقابل مقایسه. این گوهر غنی از عنصر رنگ زا کروم است که وقتی در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد، همانطور که در نور خورشید یافت می شود، باعث می شود سنگ فلورسانس قرمز آتشینی ساطع کند و جنب و جوش سنگ را بیشتر تقویت کند، گویی از درون روشن شده است.

همچنین رنگ قرمز با بازتاب داخلی متعدد بدلیل تراش آن، سنگی بی همتا را رقم زده است. نام آن همچنین ادای احترام به موزامبیک است، زیرا موزامبیک، این کشور پرتغالی زبان به عنوان منبعی غنی از یاقوت های مرغوب با کیفیت بالا می رود.

گوهرهای خاص، مانند Estrela de FURA، بسیار کمیاب هستند و یاقوت‌های سرخ زیبا با کیفیت گوهری 55.22 قیراطی تقریباً ناشناخته اند Dev Shetty، بنیانگذار و مدیر عامل FURA Gems گفت: از تجزیه و تحلیل و مطالعه عمیق این سنگ، از طریق فرآیند برش و پولیش، ما با نهایت دقت و ملاحظه برای این یاقوت کار کرده ایم و برای آن اهمیت ویژه ای قائل بودیم. این شرکت در سال 2017 توسط یک کارآفرین هندی تاسیس شد و یکی از بزرگترین شرکت های سازمان یافته استخراج سنگ های قیمتی رنگی در جهان است.

موزامبیک تاریخ غنی ای در استخراج یاقوت سرخ دارد و اولین اکتشافات قابل توجه ذخایر در این کشور به دهه 1960 باز می گردد. در سال 2009، استخراج معادن با کشف ذخایر روبی شهر مونتپوئز در بخش شمالی کشور، جایی که بلور Estrela de Fura در آن یافت شد، شتاب بیشتری گرفت. موزامبیک اکنون به یکی از کشورهای پیشرو در استخراج یاقوت در جهان تبدیل شده است.

در این حراجی رکوردها جابه جا شدند. در این شب هیجان انگیز یک الماس صورتی مایل به ارغوانی فنسی Vivid با نام «صورتی ابدی» (The Eternal Pink) با ثبت قیمتی معادل 34.8 میلیون دلار ، هم قیمت یاقوت سرخ «ستاره فورا» رکورد قیمت برای یک الماس 10.64 قیراطی با چنین رنگی را شکست. ساتبیز این الماس را به عنوان «خوش رنگ ترین الماس صورتی رنگی که تا به حال به بازار آمده» توصیف کرده است.

کویگ برونینگ، رئیس جواهرات ساتبیز در قاره آمریکا، گفت: امروز، ما شاهد فروش تاریخی نه یک، بلکه دو مورد از نفیس ترین و مهم ترین الماس ها و سنگ های قیمتی بودیم که تا به حال به حراج رسیده است.

با این وجود گران‌ترین سنگ قیمتی که تا کنون به فروش رفته متعلق به الماس «ستاره صورتی» است که در سال ۲۰۱۷ میلادی و حراجی در هنگ کنگ ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

تلویزیون الماس اولین استارت آپ رسانه ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

گرد آورنده
علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا