موضوعات داغ

طلا نجیب است !

تاریخچه طلا و جواهر

خلاصه نوشته
  • واضح است که طلا سابقه طولانی بیش از 6000 سال دارد. نکته جالب در مورد طلا این است که به دلایل نامعلوم، توانایی اسرارآمیز آن در جذب افراد در سراسر جهان به طور مستقل از یکدیگر، به آن اجازه داد تا تبدیل به یک وسیله مبادله مورد قبول در هر نقطه از جهان شود
  • طلا یکی از پرکارترین فلزاتی است که بشر هر روز از آن استفاده می‌کند. در سراسر تمدن بشری برای ضرب سکه، جواهرات و سایر هنرها استفاده شده است.
  • تقریباً تمام طلایی که امروزه در جهان یافت می‌شود از زمین منشأ نگرفته است. در عوض، طلایی که امروز می‌شناسیم از شهاب سنگ‌هایی که زمین را ۲۰۰ میلیون سال پس از تشکیل سیاره بمباران کردند، به دست آمد

طلا نجیب است!

تاریخچه طلا و جواهر

چه کشوری طلا را کشف کرد؟

داستان ها و روایت های زیادی در رابطه با تاریخچه طلا وجود دارد اما آنچه انجمن ملی معدن می گوید به این صورت است که مردم به احتمال زیاد اولین بار طلا را در نهرها و رودخانه‌های سراسر جهان کشف کردند که زیبایی و درخشندگی آن جلب توجه می‌کرد. در واقع تاریخچه طلا و جواهر گذشته بسیار دور برمی‌گردد، به طوری که طبق گفته انجمن ملی معدن، برای اولین بار در 4000 سال قبل از میلاد مسیح توسط فرهنگ‌های امروزی اروپای شرقی برای ساخت اشیاء تزئینی استفاده شد. طلا به طور کلی برای چند هزار سال فقط برای ساختن چیزهایی مانند جواهرات و بت‌ها برای عبادت استفاده می‌شد. این تا حدود 1500 سال قبل از میلاد بود تا زمانی که امپراتوری باستانی مصر، که از منطقه طلادار خود، نوبیا سود زیادی می‌برد، طلا را به اولین وسیله رسمی مبادله برای تجارت بین المللی تبدیل کرد. حال شاید سوال جایی باشد که چه کشوری طلا را کشف کرد؟

طلا

طلا؛ از گرانبهاترین فلزات

هنگامی که هرنان کورتس، فاتح معروف اسپانیایی، برای اولین بار در قرن شانزدهم به دنیای جدید آمد، او و مردانش با تمدن‌های بومی مواجه شدند که برای هزاران سال در آنجا مستقر شده بودند. آنها هرگز با یکدیگر تعامل نداشتند. آنها توسط اقیانوس وسیعی از هم جدا شده بودند. زبان، فرهنگ یا آداب و رسوم مشترکی نداشتند؛ با این حال وجه مشترک آن‌ها اشتهای سیری ناپذیر آن‌ها برای طلا بود. از همان ابتدا، چیزی در مورد طلا تمدن‌ها را در سراسر جهان جذب کرد، بدون اینکه آن تمدن‌ها هرگز با یکدیگر تماس داشته باشند. از زمان کشف آن نماد زیبایی، قدرت، خلوص و موفقیت بوده است. نه تنها زیبایی طبیعی طلا آن را بسیار گرانبها و مرموز می‌کند، بلکه ممکن است مفیدترین فلز در جهان باشد. رسانای خوبی برای الکتریسیته است، کدر و اکسید نمی‌شود. طلا همچنین یکی از معدود کالاهایی است که می‌توان آن را به عنوان یک دارایی ارزی یا پولی نیز در نظر گرفت. بسیاری از ارزها در سراسر جهان تا همین اواخر توسط طلا پشتیبانی می‌شدند و اگرچه استاندارد طلا مدت‌هاست که کنار گذاشته شده است، طلا هنوز به‌طور مؤثری به عنوان یک دارایی امن در مواقع آشفتگی اقتصادی برای حفظ ثروت استفاده می‌شود. با تمام موارد گفته شده، این سری از پست های وبلاگ در مورد طلا با ارائه تاریخچه، بحث در مورد خواص آن، فرآیند استخراج و تولید، کاربردهای طلا، برترین کشورهای تولید کننده طلا، توضیح می‌دهد که چرا طلا چنین فلز گرانبهایی است.

طلا

تاریخچه مختصری از استاندارد طلا

واضح است که طلا سابقه طولانی بیش از 6000 سال دارد. نکته جالب در مورد طلا این است که به دلایل نامعلوم، توانایی اسرارآمیز آن در جذب افراد در سراسر جهان به طور مستقل از یکدیگر، به آن اجازه داد تا تبدیل به یک وسیله مبادله مورد قبول در هر نقطه از جهان شود. در مقاطع مختلف در طول تاریخ، سکه‌های طلا ضرب شد، با این حال، بسیاری از سکه‌ها توسط هیچ مقام مرکزی ضرب نشد، بلکه به سادگی توسط مردم عادی چکش خورد. این توانایی در ساختن سکه‌های خانگی، به اصطلاح که به‌عنوان پول قانونی پذیرفته شده بود، باعث شد که شکل نامنظم آنها ایجاد شود. بدیهی است که تنظیم این ضرب سکه‌های خانگی به سختی انجام می‌ شد و روشی به نام قطع کردن یک مسئله رایج در مورد سکه‌های طلا و نقره بود. اشکال نامنظم به مردم اجازه می‌داد تا تکه‌های کوچکی از سکه‌ها را جدا کنند و در نهایت به اندازه‌ای انباشته شوند که تکه‌ها را ذوب کنند و سکه‌های بیشتری ایجاد کنند. متأسفانه بریدن سکه‌ها باعث شد که وزن سکه کمتر از ارزش واقعی سکه باشد و دیگر مناقصه ارزشمندی به خصوص در خارج از کشور نداشته باشد. موضوع دیگر این بود که سکه‌های ضرب شده که با حکاکی مخصوص از بریدن محافظت می‌شد، به راحتی با ریخته گری با قالب‌های تقلبی جعل یا با قالب های تقلبی مهر می‌شد.

تاریخچه طلا و جواهر؛ سیستم برتون وودز

در طول جنگ جهانی دوم واضح بود که پس از پایان جنگ به یک سیستم بین المللی جدید برای جایگزینی استاندارد طلا نیاز است. طرح آن در کنفرانس برتون وودز در ایالات متحده در سال 1944 طراحی شد. تسلط سیاسی و اقتصادی ایالات متحده ایجاب می‌کرد که دلار در مرکز سیستم باشد. سیستم ترسیم شده، دلار را به طلا با برابری موجود 35 دلار در هر اونس ثابت می کرد، در حالی که سایر ارزها نرخ مبادله‌ای ثابت اما قابل تنظیم به دلار داشتند. برخلاف استاندارد طلای کلاسیک، کنترل سرمایه مجاز بود تا دولت‌ها را قادر سازد تا اقتصاد خود را بدون آسیب به جریمه های بازار مالی تحریک کنند.

طلا

اطلاعات در مورد طلا

طلا یکی از پرکارترین فلزاتی است که بشر هر روز از آن استفاده می‌کند. در سراسر تمدن بشری برای ضرب سکه، جواهرات و سایر هنرها استفاده شده است. فلز زرد در یک نقطه اساس سیستم نقدی مدرن ما بود. اما طلا چیزی بیش از زرق و برق است. در اینجا چند حقیقت شگفت انگیز در مورد این فلز گرانبها وجود دارد که احتمالاً درباره آنها نمی‌دانستید:

  • طلا بیگانه است! تقریباً تمام طلایی که امروزه در جهان یافت می‌شود از زمین منشأ نگرفته است. در عوض، طلایی که امروز می‌شناسیم از شهاب سنگ‌هایی که زمین را ۲۰۰ میلیون سال پس از تشکیل سیاره بمباران کردند، به دست آمد.
  • طلا بسیار چکش خوار و انعطاف پذیر است! 28.3 گرم طلا را می‌توان به نخی به طول 8 کیلومتر کوبید یا در یک ورقه 100 فوت مربعی چکش کرد.
  • طلا درون ماست!  به طور متوسط یک انسان با وزن 70 کیلوگرم بیش از 0.2 میلی گرم طلا در داخل خود دارد. مقادیر کمی از طلا در نزدیکی قلب و در بستر ناخن یافت می‌شود.
  • شما می‌توانید طلا بخورید! می‌توانید با خیال راحت طلا را به شکل ورق طلا یا زرق و برق بخورید. طلای خالص سمی نیست و مستقیماً از دستگاه گوارش شما عبور می‌کند.
  • طلا عملاً نابود نشدنی است! طلا یک فلز نجیب است و به راحتی واکنش نشان نمی‌دهد. طلا زنگ نمی زند، اکسید نمی‌شود و حتی به اکثر اسیدها واکنش نشان نمی‌دهد. بیشتر طلای استخراج شده هنوز تا امروز وجود دارد.

تاریخچه طلا در ایران

دوره‌های اصلی تولید طلا در ایران پیش از اسلام در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد، در دوره هخامنشی (قرن 6 تا 4 ق. م.) و در اوایل هزاره اول پس از میلاد برمی‌گردد. ایران در داخل مرزهای خود منابع طلایی دارد. در مواقعی، منابع طلای خارج از ایران نیز برای تولید مهم بود. در داخل خود ایران، ذخایر طلا در شمال غربی آذربایجان و زنجان، در نزدیکی کاشان  و در لبه غربی فلات مرکزی وجود دارد.

طلا

چه کشوری طلا را کشف کرد؟

جالب است بدانید که در سال 1804 با کشف طلا در ایالت کالیفرنیای آمریکا، بزرگ‌ترین هجوم طلا در این دوران به وقع پیوست. در سال 1885 کشف و جستجوی طلا در آفریقای جنوبی آغاز شد!

طلا نجیب است!

حتما می‌دونید که طلا دارای سابقه طولانی است که قدمت آن به بیش از 6000 سال می‌رسد. از اولین باری که بشر به طلا چشم دوخت، به اشتیاق سیری ناپذیر برای این فلز منجر شد که هرگز تزلزل نکرده است. آن میل متقابل به طلا که تمدن‌های سراسر جهان را مستقل از یکدیگر مجذوب خود کرد، پذیرش جهانی طلا را به عنوان وسیله مبادله و البته بعداً استاندارد طلا را تسهیل کرد. از زمان پایان استاندارد طلا، قیمت و تولید طلا در سطح جهانی و همراه با آن، تقاضا نیز افزایش یافته است. با قضاوت در حدود 5000 سال گذشته، بعید به نظر می رسد که وسواس ما نسبت به این فلز گرانبها به این زودی ها تغییر کند!

تلویزیون الماس اولین استارت آپ رسانه ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

گرد آورنده
محمد علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا