موضوعات داغ

صندوق طلایی رمزدار سلجوقی

آیا می دانید در ایران کهن گاوصندوق رمز دار طلایی وجود داشته است!

خلاصه نوشته
  • یک صندوق رمزدار عصر سلجوقی منسوب به «محمد بن حمید اصفهانی» از جنس برنج سرب دار ،چوب ، طلا، و نقره و خاتم کاری مس جعبه با قفل ترکیبی از چهار صفحه دو سطح است که ایجاد یک کد هشت رقمی میکند
  • معماری در عهد سلجوقیان به جایگاه والایی رسید و استحکام و زیبایی بناها در آن زمان دارای اعتبار خاصی بود. به طور کل دوره سلجوقیان از دوره های درخشان هنر بود.

کشف صندوق طلایی رمزدار عجیب متعلق به عصر سلجوقی!

صندوق طلایی رمزدار سلجوقی

آیا می دانید در ایران کهن گاوصندوق رمز دار طلایی وجود داشته است!

کشف صندوق رمزدار اسرارآمیز سلجوقیان

در اکتشاف به عمل آمده، پیشرفت ایرانیان در زمینه امنیت و نگهداری از اشیاء با ارزش و دارایی ها برداشت می شود. صندوق رمزدار پیشرفته ای که مربوط به هزار سال قبل است توسط یک ایرانی طراحی شده است.

جالب است بدانید در هزار سال قبل، چنین گاوصندوق های رمزدار پیشرفته ای مورد استفاده قرار می گرفته است. این گاو صندوق رمزدار متعلق به دوران سلجوقیان بوده است و توسط یک اصفهانی طراحی شده.

مشخصات صندوق رمزدار عصر سلجوقیان

در ادامه به شرح مشخصات این گاوصندوق رمزدار پیشرفته می پردازیم.

سلجوقی

طراح

نام و نشانی از طراح اصفهانی این شاهکار فوق العاده به دست ما نرسیده است و تنها می دانیم این صندوق رمز دار عجیب منسوب به محمد بن حمید اصفهانی است و مربوط به 1000 سال پیش است.

محمد بن حمید اصفهانی که بود؟

از زندگی نامه و مشخصات محمد بن حمید اصفهانی اطلاعات بیشتری ثبت نشده است.

جنس

  • برنج سرب دار
  • چوب
  • طلا
  • نقره
  • خاتم کاری (خلق چند ضلعی های منظم و زیبا بر اساس طرحی هندسی یا موزاییک وار. شیراز زادگاه خاتم کاری معرفی شده و هم اکنون اصفهان نیز پایگاه تولید و ترویج این هنر برجسته است.)

قفل

امروزه قفل گاوصندوق ها دارای تنوع بسیاری است. میزان امنیت این قفل ها بسته به حساسیت شان متفاوت است. برای مثال قفل های کلیدی از جمله قدیمی ترین قفل های گاوصندوق ها هستند و قفل های بیومتریک از دقیق ترین قفل های امروزی بشمار می روند.

همانطور که در تصویر زیر پیداست. قفل ترکیبی گاوصندوق رمزدار کشف شده از چهار صفحه که دارای دو سطح است نیز طراحی شده. در نهایت این قفل ترکیبی کد 8 رقمی را نیز ایجاد کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که در مورد کلید انگشتری گاوصندوق های رومیان باستان بدانید؛ رومیان باستان از اختراع جالبی به نام کلید انگشتری استفاده می کردند. این کلید های انگشتری در عین مکانیسم امنیتی جالبی که داشتند، میزان ثروت صاحبان خود را نیز به نمایش اطرافیان می گذاشتند.

سلجوقیان

تاسیس حکومت ترکان سلجوقی از قرن پنجم آغاز شد. معماری در عهد سلجوقیان به جایگاه والایی رسید و استحکام و زیبایی بناها در آن زمان دارای اعتبار خاصی بود. به طور کل دوره سلجوقیان از دوره های درخشان هنر بود. مدارسی که اغلب دارای چهار ایوان بودند، مساجد، آرامگاه ها و کاروانسرا ها در این دوره توسعه یافتند.

جالب است که تقریبا از همین دوران بود که دیگر از مساجد برای تدریس و علم آموزی استفاده نمی شد و علنا مساجد و مدارس از یکدیگر جدا شدند.

سلجوقیان، با بهره بردن از نقوش تزیینی و ترکیبی (انسان-خط) در کتیبه نویسی آثار فلزی تحول عظیمی را مشمول شدند. نقوش مذکور، شامل اتصالات جالبی از سر ها و نیم تنه های انسانی و ترکیب خطوط رایج آن زمان بودند. هر یک کاربرد خاصی داشت و دارای مفاهیم و حاوی پیام های باطنی بود.

گاوصندوق در گذشته

علم باستان شناسی، با رونمایی از اکتشافات عجیب همواره ما را شگفت زده می کند. با بررسی و تحلیل برخی از اکتشافات و آثار باستانی، نتایج فوق العاده ای از پیشرفت غیر قابل تصوری از گذشتگان بدست می آید.

برخی اختراعاتی که امروزه نیز نوع پیشرفته تر آن مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته تولید می شده و از آن بهره می بردند. کی از این اختراعات صندوق های ایمنی بوده است.

صندوق های ایمنی در گذشته بیش تر در اختیار پادشاهان و ثروتمندان قرار می گرفته. این امر به دلیل اختلاف طبقاتی و ضعیف بودن قشر مردم عادی بوده است. اما امروزه تمامی مردم نیازمند گاوصندوقی ایمن به جهت نگهداری از مدارک و اشیاء با ارزش خویش هستند.

صندوق

تاریخچه گاوصندوق و پیدایش اولین صندوق ایمنی

اولین گاوصندوق ها در زمان رومیان باستان بوده است. و باستان شناسان از مقبره فرعون گاوصندوقی را یافتند که جنسی از چوب و قفلی سنجاق مانند داشت.

جهت آشنایی با تاریخچه گاوصندوق و پیدایش گاوصندوق های مدرن اینجا کلیک کنید.

گاوصندوق از قدیم الایام مورد استفاده آدمی بوده و تنها میزان امنیت آن ها است که تفاوت کرده.

کشف صندوق های ایمنی از معبد ها، خانه های قدیمی به جا مانده در خاکستر آتشفشان ها، مخفی گاه ها و … اهمیت داشتن یک صندوق ایمنی را می رساند.

همانطور که گذشتگان ما نیازمند فضایی به جهت نگهداری از دارایی های ارزشمندشان داشتند ما نیز این نیاز را داریم. حتی بیش تر از آن ها.

تلویزیون الماس اولین استارت آپ رسانه ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

 

گرد آورنده
محمد علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا