موضوعات داغ

دانستنی ها ؛ کوه الماس در ایران

بزرگترین الماس کشف شده در ایران

خلاصه نوشته
  • تاکنون تنها کمی پودر الماس و سنگ های قیمتی در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ سیستان و بلوچستان یافت شده است. باید دید آیا این ها تنها معدن الماس ایران خواهد بود یا معادن و کوه های جدیدی روی زمین کشف خواهد شد...

کشف معدن الماس در ایران!

معدن الماس در ایران حجم و ظرفیتی مانند معادن اصلی الماس در دنیا ندارد و تاکنون معدن بزرگی از الماس در ایران کشف نشده است. با این حال، در پاسخ به این سوال که آیا در ایران الماس وجود دارد، می توان این پاسخ را داد که در اکتشافات اخیر ذره های الماس در سیستان و بلوچستان یافت شده است و همین موضوع احتمال وجود الماس در ایران را تقویت کرده و امید به کشف الماس در ایران را افزایش می دهد.
از کشور های این منطقه می توان به افغانستان و هندوستان اشاره کرد که به معادن الماس و سایر سنگ های قیمتی دست پیدا کرده اند و به همین دلیل می توان امیدوار بود که، با توجه به شباهت ساختاری لایه های زمین در این نواحی، در آینده کشور ایران نیز به منابعی از الماس دست یابد.

diamon

بزرگترین الماس کشف شده در ایران

اخیرا ذراتی از الماس در استان سیستان و بلوچستان کشف شده که احتمال وجود معادن الماس در ایران را بیشتر کرده است. در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ در استان سیستان و بلوچستان به مقدار محدودی پودر الماس به همراه سنگ های قیمتی اکتشاف شده است. سازمان زمین شناسی کشور در این مورد نظر مثبتی ندارد ولی منکر وجود الماس در مناطق شرقی کشور نیز نشده است. به نقل از این سازمان امکان کشف معادن بزرگ الماس در ایران با ظرفیت معادن بزرگ جهانی منتفی است. اما برخی از آگاهان با توجه به همسانی زمین های منطقه با کشورهای همسایه، به احتمال وجود ذخایر الماس در ایران خوش بینانه نگاه می کنند.

الماس

کوه الماس در ایران

در پاسخ به این پرسش که ایا در ایران معدن الماس وجود دارد یا نه باید گفت که تاکنون تنها کمی پودر الماس و سنگ های قیمتی در منطقه کوه سفید سراوان و کوه سرخ سیستان و بلوچستان یافت شده است. باید دید آیا این ها تنها معدن الماس ایران خواهد بود یا معادن و کوه های جدیدی روی زمین کشف خواهد شد که با توجه به دستیابی کشورهای همسایه به این ذخایر عظیم می توان خوش بینانه به این موضوع نگاه کرد.

کشف الماس

معدن الماس افغانستان

لازم به ذکر است که در کشور افغانستان نیز ذخایر الماس و دیگر سنگ های قیمتی کشف شده است. با توجه به مشابهت لایه های زمین در شرق ایران و افغانستان، امکان کشف ذخایر الماس در ایران نیز وجود دارد. هندوستان نیز از دیگر کشورهای منطقه است که به معادن الماس دست یافته است. تجارت جهانی الماس به لحاظ ارزش اقتصادی بسیار ارزشمندتر از دیگر سنگ ها و فلزات گرانبها است. هنوز به صورت رسمی و گسترده در زمینه اکتشاف معادن الماس ایران کار نشده است. تا کنون در حدود 14 هزار گونه الماس شناسایی شده که به لحاظ کیفیت و قیمت یکسان نیستند.

diamonds

چهار عامل در قیمت گذاری الماس اصلی ترین نقش را دارند:

  • درجه خلوص گوهر الماس ( کانی طبیعی)
  • رنگ الماس طبیعی
  • نحوه تراش الماس
  • اندازه بزرگی و وزن سنگ الماس

الماس تی وی اولین استارت آپ رسانه‌ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

گرد آورنده
محمد علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا