موضوعات داغ

فرزانه فخاری ؛ آرزو دارم دانشگاه طلا و جواهر را بین المللی و علمی کنیم

گپ و گفت خودمانی الماس تی وی با ریاست محترم مرکز علمی کاربردی اتحادیه طلا و جواهر تهران

خلاصه نوشته
  • فرزانه فخاری ؛ در هر رشته ای چه مقطع کاردانی و چه مقطع کارشناسی وارد مرکز ما بشوند فقط نیاز است یک شب در هفته داخل تهران اقامت داشته باشند
  • فخاری ؛ امیدوارم که این صنف و این گروه از مردم هم که در این صنف هستند آرام آرام بچه های این هنر و صنعت آرام آرام پله های دانش رو سپری کنند و همسو و هم اندازه علم جهانی رشد کنند . من تمام دیدگاهم این است .
  • ریاست محترم مرکز علمی کاربردی اتحادیه طلا و جواهر تهران ؛ ما دو تا کمیته داریم ؛ یکی کمیته دانشجویان در حال تحصیل هستند که یکسری فعالیت برایشان انجام می دهیم . به جز اینکه کاربینی و کارورزی می روند ، دانشجویان را معرفی به محیط کار هم می کنیم . ولی چون اولویت اول دانشجو بودن است ما همه تلاش مان این است که اول تحصیل شان تمام شود ولی برای ورود به بازار کار هم همکاری می کنیم

گالری طلا و جواهر غزل شما را به تماشای این ویدیو دعوت می کند

عاشق آموزش و دانشجوهام هستم

گفت و گوی اختصاصی تلویزیون الماس با دکتر فرزانه فخاری ، ریاست محترم مرکز علمی کاربردی اتحادیه طلا و جواهر تهران در نمایشگاه تخصصی و بین المللی طلا ، نقره ، جواهر و گوهرسنگ‌ ها شیراز استان فارس

برای ورودی های جدید دانشگاه طلا و جواهر چه رشته هایی اضافه شده و در چه رشته هایی بیشتر ورودی داشتید؟ چه تمهیداتی برای دانشجویان دانشگاه طلا و جواهر در سال جدید تحصیلی در نظر گرفته اید؟

خیلی خوشبختم از اینکه هم صحبت شما در تلویزیون اینترنتی الماس هستم و این برایم خیلی جذابیت دارد که شما پیگیر مسئله آموزش هستید . ما اتفاقا برای بهمن ماه امسال تکمیل ظرفیت مهر ماه را داشتیم و در 14 رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرای دانشجوهای تهران و شهرستان بودیم . فکر می کنم که استقبال بسیار خوبی داشتیم چون ظرفیتی که به ما در مهر ماه برای ساخت طلا و جواهر دادن 150 نفر بود و ما همه 150 نفر را پر کردیم ، ظرفیت مان تکمیل شده بود و دیگر نمی توانیستیم برای بهمن ماه ورودی داشته باشیم . اما استقبال خیلی خوبی که داشتیم مجددا سازمان سنجش و به عبارت بهتر وزارت علوم به ما ظرفیت مجدد دادند . رشته های تحصیلی خیلی خوبی را داریم هم در مقطع کاردانی و هم در مقطع کارشناسی که می توانید ملاحظه بفرمایید.

رشته ساخت را داریم ، ریخته گری را داریم ، تراش سنگ های قیمتی را داریم ، حسابداری داریم ، مدیریت کسب و کار ، تکنیک های فروش و طراحی گرافیک را داریم که رشته های جدید هستند که اضافه کردیم . مانند طراحی گرافیک و مدیریت کسب و کار اینترنتی را در مقطع کاردانی اضافه کردیم . در مقطع کارشناسی هم که طبق روال طراحی زیور آلات ، حسابداری مالی را اضافه کردیم . یک رشته تحصیلی را تدوین کردیم که تا به حال نبوده و برای اولین بار در ایران تدوین شده و در مرکز علمی کاربردی ما تدوین شده به نام مهندسی تولید صنعتی زیورآلات که مهندسی هم هست . شاید اولین بار است که در رشته های طلا و جواهر رشته مهندسی تدوین شده است . مدیریت کسب و کار را داریم ، حقوق اصناف را داریم و مدیریت کسب و کار اینترنتی را در مقطع کارشناسی داریم . ان شاءالله به امید خدا برای ورودی های بهمن ماه هم این رشته ها را داریم که به امید خدا تا ببینیم آیا صنف طلا و جواهر به رشته تحصیلی جدید نیاز دارد یا نه؟

اگر احساس نیاز بکنیم و حالا گردش میدانی را داشته باشیم و به این نتیجه برسیم برای مهر ماه سال آینده اگر زنده باشیم رشته های جدید را هم باز در مرکز خواهیم داشت .

برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند و می خواهند وارد بازار کار طلا و جواهر بشوند هم با دانشجویان همکاری می کنید؟

ببینید ، ما دو تا کمیته داریم ؛ یکی کمیته دانشجویان در حال تحصیل هستند که یکسری فعالیت برایشان انجام می دهیم . به جز اینکه کاربینی و کارورزی می روند ، دانشجویان را معرفی به محیط کار هم می کنیم . ولی چون اولویت اول دانشجو بودن است ما همه تلاش مان این است که اول تحصیل شان تمام شود ولی برای ورود به بازار کار هم همکاری می کنیم. یک کمیته دیگر که داریم و شورای دانش آموختگان مان هست ، بسیار فعال عمل می کند . اقرار نخواهم کرد چون می دانید که از سال 1398 دانشگاه را تحویل گرفتم ، سال 1398 وقتی تحویل گرفتم اولین دوره فارغ التحصیلامون سال 1400 بود ، حالا چه مقطع کاردانی و چه مقطع کارشناسی . از سال 1400 تا به امروز هرکسی در صنف طلا و جواهر در مرکز ما دانشجو بوده و فارغ التحصیل شده یا کارآفرین شده ، یعنی درخواست این رو داشته که یک کاری را می خواهد انجام دهد ، ما نیاز بوده استادامون ، خودمون و همکاران صنفی کمک کردیم و یک کار تولیدی را شروع کرده . حتی ما چنتا گروه داریم که بچه ها با هم ادغام شدن ، رشته های متفاوت مانند بچه های ریخته گری ، تراش سنگ و ساخت و حتی مدیریت کسب و کار با هم ادغام شدن و یک کارگاه تولیدی را راه اندازی کردند و در حال فعالیت هستند.

این برای بچه هایی که دوست داشتند کارآفرینی انجام بدهند . بچه هایی بودند که در استارت آپ های ما شرکت کردند ، مقام آوردند و ما کمک شان کردیم ، هسته های نوآور شدن در کار و به تولید محصول رسیدند . یعنی بچه ها به تولید رسیدند و بعد از هسته خارج شدند . این دو دسته و دسته سوم ؛ بچه هایی هستند که دوست دارند در جایی مشغول به کار شوند ، من تمام فارغ التحصیلان مرکز را به بازار کار معرفی کردم . متناسب با استعدادشان ، متناسب با رشته فراغت از تحصیلشان و متناسب با شخصیت شان و شهری که زندگی می کردند.

اینکه می گویم متناسب با شخصیت شان یک موقع اشتباه نشود ، ببینید ؛ هر بچه ای یک روحیه ای دارد ، من یک نفر را آقا است روحیه جنگجو دارد به یک کارگاهی که فعالیت های بسیار گسترده داشته معرفی می کنم ، یک نفر خانم است روحیه ظریف دارد و طراحی انجام می دهد به یک محیطی معرفی کردم که مثلا محیط آموزشی باشد ، منظور این است . با توجه به این مسائل ما الان تقریبا با 20 تا مرکز کارگاهی تفاهم نامه داریم که تمایل دارند بچه های فارغ التحصیل ما با آنها همکاری بکنند . من الان دیگر فارغ التحصیلی ندارم که به جایی معرفی کنم . تا این حد بچه های ما جذب بازار کار هستند . ما منتظریم خروجی های بهمن ماه تکلیف شان مشخص شود و یک تقسیم بندی داشته باشیم ببینیم که کارآفرین قرار است باشند ، خودشان کارگاه دارند یا تصمیم دارند ورود به بازار کار داشته باشند که ما کمک شان کنیم .

اینقدر با اشتیاق در مورد دانشجوها و فارغ التحصیلان و ورودشان به بازار کار صحبت می کنید که آدم اشتیاق پیدا می کند دوباره برود دانشجو شود و زیر نظر دانشگاه طلا و جواهر و شما تحصیل کند و از طریق خانم دکتر فخاری وارد بازار کار شود .

اینکه بزرگواری شماست ، فرمایش می کنید دوست دارید دوباره ادامه تحصیل بدهید ولی من توصیه می کنم به شما چون خودم این کار را کردم . هرکسی هم که به نوعی قرار است که وارد بازار طلا و جواهر بشود ، حالا شما با عنوان شغلی خودتان من با عنوان شغلی خودم ، اگر بلدش نیستیم ورود بکنیم و آموزش ببینیم . من این کار را کردم که دارم خدمت تان می گویم . آن وقت موفق تر خواهیم بود . مورد دیگر اینکه شما می فرمایید من با اشتیاق می گم چون من عاشق آموزش هستم ، عاشق دانشجویانم هستم ، ولی سکه ماه هم آن رو دارد ، ما هم بداخلاقی داریم (خنده) . اگر دانشجو من شدید شرایط متفاوت است (خنده) .

نکته دیگر اینکه آرزوی موفقیت برای شما دارم ، امیدوارم که این صنف و این گروه از مردم هم که در این صنف هستند آرام آرام بچه های این هنر و صنعت آرام آرام پله های دانش رو سپری کنند و همسو و هم اندازه علم جهانی رشد کنند . من تمام دیدگاهم این است .

ان شاءالله بتوانیم که این موضوع را خیلی پیش ببریم ، مرکزمان را بین المللی کنیم و کاملا آن را عملی کنیم . اگر علمی شود حرف برای گفتن خیلی داریم . من این آرزو را دارم . امیدوارم که اتفاق های خوبی بیافتد .

شما در نمایشگاه های طلا و جواهر که خارج از تهران است همیشه حضور دارید ، در تبریز ، در شیراز ولی دانشگاه طلا و جواهر در تهران است . ورودی هایی که از شهرهایی به غیر از تهران داشته باشید ، اینها باید چه کار کنند ، باید بیایند ساکن تهران شوند یا از راه دور می توانند آموزش ببینند ؟

سؤال خوبی کردید . دلیل ما هم برای حضور در نمایشگاه های طلا و جواهر همین است . اولین گام اینکه ما باید مرکزمان را معرفی بکنیم چون یک مقدار صنف طلا و جواهر ، صنف بسته ای است . به همین دلیل شاید خیلی از مردم اطلاع نداشته باشند که همچین مرکز علمی و دانشگاهی وجود دارد . ما اینجا هستیم تا بچه های هر شهری بدانند یا خانواده ها بدانند که همچین دانشگاهی است . چون من خیلی معتقدم که آدم ها باید به سمت و سویی بروند که علاقه مند هستند یعنی الان دیگه آن دوره نیست که منِ مادر منِ پدر بیایم تعیین تکلیف بکنم برای فرزندم که شما این رشته تحصیلی را بخوان ، نه ؛ باید ببینم بچه ام چه مهارتی را دوست دارد که ورود بکند و قطعا وقتی آن مهارت را دوست دارد و مشکلی برایش نباشد حالا از نظر جسمی و روحی حتما می تواند آدم موفق تری باشد ، تا رشته ای که من خانواده برایش تعیین می کنم . این یک موضوع است ولی موضوعی که شما سؤال کردید ما دانشجوی شهرستان خیلی داریم ، خیلی زیاد داریم . به همین دلیل برنامه ریزی های مان را طوری انجام می دهیم که بچه هی ما برای یک شب فقط تهران باشند .

یعنی در هر رشته ای چه مقطع کاردانی و چه مقطع کارشناسی وارد مرکز ما بشوند فقط نیاز است یک شب در هفته داخل تهران اقامت داشته باشند که آن هم یا اگر درخواست داشته باشند معرفی می کنیم به جاهایی که امین ما هستند تا بچه ها با خیال آسوده بتوانند ساکن باشند یا اینکه بالاخره اقوام و آشنایانی دارند یا خودشان اگر صلاح می دانند جایی را داشته باشند . ولی برنامه ریزی ما شبیه مراکز یا دانشگاه های دیگر معمولا نیست که برای هر روز 2 ساعت کلاس داشته باشیم . ما 2 روز در هفته به صورت فوری با مدرسان درجه یک برای بچه ها برنامه ریزی دقیق انجام دادیم که نیاز نباشد خیلی تهران باشند .

اما یک موضوعی است که خیلی دغدغه اتحادیه های شهرستان ها است و از من در این خصوص درخواست شده ، من هم قول مساعد دادم که حتما با دانشگاه جامع صحبت کنم ببینم آیا می توانیم یک مقدار شرایط را تغییر بدهیم که بچه ها مثلا به طور فرض – من الان اصلا نمی دانم آیا این اتفاق قابلیت انجام شدن دارد یا خیر ؟ – اگر دانشگاه جامع موافقت کند ما کلاس های تئوری و دروس عمومی را به صورت آنلاین برگزار کنیم ، مانند 2 سال گذشته چون ما این تجربه را در 2 سال کرونا داشتیم که به صورت آنلاین می توانستیم یکسری کلاس ها را برگزار کنیم . ولی کارگاه ها در شهر خودشان باشند و ما برای شان مدرس بفرستیم و فقط بچه ها برای آزمون ها بیایند تهران و دانشگاه . من تمام تلاشم این است که این کار را بتوانم برای شان بکنم . یعنی باید بروم دانشگاه جامع صحبت کنم ببینم آیا این فضا وجود دارد یا خیر ؟

اگر این اتفاق بیافتد فکر می کنم برای شهرستان ها خیلی جذابیت داشته باشد و جذب دانشجو هم برای ما بسیار متفاوت خواهد بود .

یکسری مجله اینجا می بینم ، مجله های خیلی خوبی هم هستند به نام «علم لیان» می خواهم که بپرسم جریان این مجله ها چیست ؟

عرضم به حضور شما که ما از روزی که تصمیم گرفتیم در صنف طلا و جواهر ورود بکنیم و آموزش را داشته باشیم تصمیم بعدی مان این بود که حتما یک مجله برای مرکز داشته باشیم که امتیاز این مجله را از وزارت ارشاد برای مرکز گرفتیم ، ابتدای امر ما را در وزارت ارشاد فقط هنری می دیدند و امتیاز مجله هنری به ما دادند . اما کاری که ما کردیم آمدیم 100 درصد فقط مطالب علمی در مجله گزاشتیم و این موضوع را نهادینه هم کردیم ، مجله ما فصلنامه است و تا امروز 9 شماره از این مجله که تقریبا حدود 2 سال و نیم در حال چاپ است و 100 درصد علمی است . خود وزارت ارشاد از مجله هنری به ما امتیاز مجله تخصصی دادند . مجله ما الان دیگر مجله اختصاصی طلا و جواهر است که امیدوارم به امید خدا اگر خدا یاری کند و همین روال ادامه بدهیم تقریبا 3 شماره دیگر اگر چاپ کنیم ، بعدش درخواست می دهیم به وزارت علوم و تلاش مان بر این است که مجله علم لیان علمی – ترویجی شود .

نمایشگاه بین المللی طلا ، جواهر، نقره و گوهرسنگ ها استان فارس ( شیراز )

تلویزیون الماس اولین استارت آپ رسانه ای در صنعت طلا ، جواهر ، نقره ، ساعت و آنتیک ایران

گرد آورنده
محمد علی صابونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا