موضوعات داغ

چگونه باید عیار یک جواهر طلا را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص عیار طلا

خلاصه نوشته
  • معمولا روی قطعات جواهر طلا کدی به شکل عددی به همراه حرف K حک می‌شود که با استفاده از ذره‌بین مخصوص جواهر می‌توان آن را خواند. از لحاظ قانونی حک کردن این عدد روی قطعات طلا لزومی ندارد، اما خریداران محطاط تنها طلاهایی که کد عیار دارند را خریداری می‌کنند.
  • اگر قطعه طلا به قطرات اسید 14عیار واکنشی نشان نداد، اسید عیارهای بالاتر را روی آن امتحان کنید و تا جایی که رنگ طلا تغییر کند یا حل شود ادامه دهید. این اتفاق به  این معنی است که عیار طلای شما کم‌تر از عیار آخرین اسیدی است که روی آن امتحان کرده‌اید.
  • اینکه یک انگشتر طلا 24 عیار است به این معنی است که از طلای خالص ساخته شده است و با اینکه ارزش بالایی دارد، در برابر ضربات حساس‌تر است. یک انگشتر طلا 18 عیار از %75 طلا و %25 فلزات دیگر ساخته شده است. در آخر، در یک انگشتر طلا 14 عیار %58.3 طلا و %41.7 فلزات دیگر به کار رفته است که باعث می‌شود استحکام بسیار بالا و ارزش کم‌تری داشته باشد.

گالری طلا و جواهر غزل شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کند

نحوه تشخیص عیار طلا

چگونه باید عیار یک جواهر طلا را تشخیص دهیم؟

 طلا از با ارزش‌ترین فلزاتی است که بشر تا به حال کشف کرده‌ است؛ گرچه، تمامی طلاها سطح خلوص یکسانی ندارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فلز تردی و شکنندگی آن است که به همین خاطر اکثراً با فلزهای مقاوم دیگر آلیاژ می‌شود تا استحکام بیشتری پیدا کند.

اما چگونه باید عیار یک جواهر طلا را تشخیص دهیم؟ چگونه می‌توانیم خلوص قطعه طلایی که خریداری کرده‌ایم را متوجه شویم؟ با ما در این مقاله همراه شوید تا به همراه یکدیگر برخی روش‌هایی که به شناخت بهتر جواهرات طلایتان کمک می‌کنند را بشناسیم.

عیار و تردی از ویژگی‌های تعیین‌کننده ارزش طلا هستند. مقیاس عیار، نسبت طلا به آلیاژ را نشان می‌دهد و خلوص طلا را اندازه‌گیری می‌کند. طلا 4 سطح خلوص رایج دارد: 8، 14، 18 و 24 عیار. هرچه مقدار فلزات آلیاژ شده در یک قطعه طلا بیشتر باشد، استحکام بیشتر و ارزش کمتری دارد.

اینکه یک انگشتر طلا 24 عیار است به این معنی است که از طلای خالص ساخته شده است و با اینکه ارزش بالایی دارد، در برابر ضربات حساس‌تر است. یک انگشتر طلا 18 عیار از %75 طلا و %25 فلزات دیگر ساخته شده است. در آخر، در یک انگشتر طلا 14 عیار %58.3 طلا و %41.7 فلزات دیگر به کار رفته است که باعث می‌شود استحکام بسیار بالا و ارزش کم‌تری داشته باشد.

چند راه برای تشخیص عیار طلا در خانه:

  • رنگ:هرچه رنگ طلا بیشتر به نارنجی-زرد متمایل باشد، عیار بالاتری دارد.
  • وزن:طلا سنگین است؛ به طوری که می‌توانید وزنش را روی دستتان احساس کنید. اگر جواهر طلایتان بیش از اندازه سبک‌وزن است، ممکن است فلزی با روکش طلا باشد که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به طلای خالص دارد.
  • چکش‌خواری:طلای خالص بسیار فلز تردی است و به راحتی ضربه می‌بیند. از آنجایی که کارهای طلای قلابی و فلزات روکش طلا از فلزات مقاوم‌تر ساخته شده‌اند، استحکام بیشتری نیز دارند.
  • آزمایش آهن‌ربا:طلا به آهن‌ربا جذب نمی‌شود، اگر قطعه طلایتان به آهن‌ربا واکنش نشان داد مطمئن باشید در ترکیبات آن از آهن استفاده شده است.

گرچه، هیچ یک از این روش‌ها از سوی ما توصیه نمی‌شود؛ چرا که هیچ کدام اطمینان کامل را به همراه ندارد. به جای آن، پیشنهاد می‌دهیم از این دو روش استفاده کنید:

  • کد عیار : معمولا روی قطعات جواهر طلا کدی به شکل عددی به همراه حرف K حک می‌شود که با استفاده از ذره‌بین مخصوص جواهر می‌توان آن را خواند. از لحاظ قانونی حک کردن این عدد روی قطعات طلا لزومی ندارد، اما خریداران محطاط تنها طلاهایی که کد عیار دارند را خریداری می‌کنند.

چگونه با خواندن کد حک شده، عیار را تشخیص دهیم؟ برا مثال، کد 750 به معنی طلایی است که 75 درصد خالص است، که می‌شود طلای 18 عیار. خریداران و جواهرسازان کدهای 995 تا 999 را طلای خالص می‌دانند.

هشدار: این روش تنها زمانی کارساز است که به کسی که قطعه طلا را از او خریداری کرده‌اید اعتماد داشته باشید. اگر جواهرفروشی مدنظر شما مورد اعتماد نباشد ممکن است کد اشتباه روی قطعه حک کرده باشد.

  • بسته آزمایش فلزات:تنها راه مطمئن برای تشخیص عیار جواهر طلا در خانه، استفاده از یک بسته آزمایش طلا است. این بسته‌ها حاوی چند بطری‌ کوچک نیتریک اسید و یک سنگ محک هستند. نیتریک اسید برای تعیین خلوص طلا استفاده می‌شود، چرا که طلا تنها فلزی است که در این اسید حل می‌شود. شئ طلا را روی سنگ محک بکشید تا از خود ردی به جا بگذارد. در این بسته‌ها غلظت‌های مختلفی از محلول اسید وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد عیارهای مختلف را آزمایش کنید.

چگونه از بسته آزمایش برای تعیین عیار طلا استفاده کنیم؟ ابتدا قطعه طلا را روی سنگ محک بکشید تا ردی از خود باقی بگذارد. سپس چند قطره از اسید 14 عیار بر رد طلایی که روی سنگ محک مانده بریزید. اگر رنگ طلا تغییری نکرد، عیارش بالاتر از 14 است و اگر تغییر کرد، 14عیار یا پایین‌تر است. اگر بعد از امتحان اسید 14 عیار، رد طلا شروع به محو شدن کرد و حل شد، قطعه طلا کم‌تر از 14عیار است، به احتمال زیاد 10 عیار، و می‌توانید اسید عیار 10 را روی آن امتحان کنید.

اگر قطعه طلا به قطرات اسید 14عیار واکنشی نشان نداد، اسید عیارهای بالاتر را روی آن امتحان کنید و تا جایی که رنگ طلا تغییر کند یا حل شود ادامه دهید. این اتفاق به  این معنی است که عیار طلای شما کم‌تر از عیار آخرین اسیدی است که روی آن امتحان کرده‌اید.

استاندارد عیار طلا در کشورهای مختلف:

دانستن عیار طلای رایج در صنعت طلا و جواهر محل زندگی‌تان نیز می‌تواند مفید باشد.

به طور کلی، اکثر جواهرات طلای موجود در بازار از طلای 18عیار ساخته شده‌اند، چرا که هم ارزشمند و هم بادوام است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به تنوع استاندارد عیار طلا در چند کشور مختلف بیندازیم.

آمریکا: طلای 14عیار در این کشور معمولی محسوب می‌شود و طرفدار زیادی ندارد اما با این حال قابل قبول است و استفاده می‌شود، درصورتی که تمام توجهات در این نواحی به سوی طلای 18عیار است.

چین: چینی‌ها علاقه زیادی دارند به استفاده از طلای 24عیار در حلقه‌های ازدواج خود و جواهراتی که در مراسم‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاری روی طلا برای تولدها و جشن‌های کودک میان آنها مرسوم است.

هند: عیار طلای معمولی در هند 22 است و با وجود قیمت زیادش، مردم برای مناسبت‌های مختلف خریداری و از آن استفاده می‌کنند. هندی‌ها نه تنها طلای 22عیار را برای حلقه ازدواجشان انتخاب می‌کنند، بلکه در سایر قطعات جواهر عروسی‌شان نیز از همین عیار طلا استفاده می‌کنند. بنا به اعتقادات هندی‌ها سرویس طلا و جواهر عروس شامل گوشواره است برای محافظت از شر، پابند برای اعلام رسیدن عروس، و النگو به عنوان نماد امنیت و شانس.

روسیه: محبوبیت حلقه‌های ازدواج در روسیه به تازگی و در چند سال اخیر بالاتر رفته است، چرا که پیش از این روس‌ها معتقد بودند این سنت متعلق به غربی‌ها است. در روسیه عیار استاندارد و رایج طلا 14 است.

ایران: در ایران رایج‌ترین عیار طلای مورد استفاده در صنعت طلا و جواهر 18 است. در یزد طلای 20عیار و در مناطق جنوبی کشور طلای 21 و 22عیار بیشترین استفاده را دارد، در صورتی که در تهران و استان‌های مرکزی طلای 18عیار بیشترین محبوبیت را دارد.

الماس تی وی اولین استارت آپ رسانه‌ای در صنعت طلا، جواهر، نقره، ساعت و آنتیک ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا